Végjáték (2013)

ender's game végjáték 2013.jpg"A Földet már többször megpró-bálta leigázni egy kimagasló technikai fejlettség-gel rendelkező földönkívüli faj és nem kisebb a szándékuk, minthogy elpusztítsák az egész emberisé-get. 70 évvel a kíméletlen háború után az emberek talán megtalálták szabadulásuk kulcsát Ender Wiggin (Asa Butterfield) személyében. A csendes, de annál különlegesebb képességekkel rendelkező fiút egy szigorúan védett, titkos űrbázisra küldik, ahol hozzá hasonló tehetséges fiatalokból álló katonai csapatot képeznek ki. A vezetőség terve, hogy a szüleiktől, testvéreiktől elszakított gyerekekből egy olyan sereget formáljanak, akiket az idegenek elleni végső támadás során bevethetnek.
Endert addig manipulálják, míg kegyetlen gyilkossá nem válik. Egy váratlan esemény rádöbbenti a fiút tettei következményeire és arra, hogy a körülötte zajló hatalmi játékban ő is csak egy eszköz. De a remény még nem veszett ki belőle: saját eszközeivel akarja megmentheti családját és a Föld lakóit a félelmetes idegen fajjal szemben. De vajon ez elég lesz a végső összecsapásra?" (forrás: port.hu)
Bár a film már 2013 végén megjelent, hozzám még csak tegnap jutott el. Ráadásul nem is voltam én biztos benne, hogy tetszeni fog-e nekem, úgy indult, hogy csak belenézek, aztán eldől, mert a sci-fi nem éppen az én műfajom. De annyira beszippantott a film, hogy eszembe sem jutott, hogy kikapcsoljam.
Igaz, a könyvet nem ismerem, mert mindig csak készültem, hogy elolvassam, szóval nem tudom, mennyire hű a könyvhöz (ahogy a véleményeket elnéztem a filmről, ezúttal is az a helyzet, mint a legtöbb adaptációnál, hogy a könyv sokkal jobb, mint a film). Viszont, mivel nem ismerem a könyvet, így a végén a "szimulációs gyakorlatos" csattanó még erősebben hatott, nekem ez meg sem fordult a fejemben, tátva maradt a szám... (Ender kiakadását viszont nem igazán értem... Persze, szomorú, meg minden, de még ha a hangyok évekig nem is támadtak volna, később minden valószínűség szerint elkerülhetetlen lett volna egy újabb csata...)
A leginkább zavaró dolog az volt, hogy bár nagyon készültek a gyerekek a bevetésre, igazából azt sem tudtuk, hogy mégis kik ezek a hangyok, hogy néznek ki, mi ellen is készülnek harcolni... Talán lehetett volna hosszabb, részletesebb is a film, én mondjuk kíváncsi lettem volna így is rá, mert így egy-egy részt elkapkodottnak éreztem, az előléptetések elég gyors egymásutánban voltak, stb... :/ További zavaró tényező, hogy ez tulajdonképpen arról szól, hogy gyerekekkel készülnek megvívni a végső harcot, ami az egyik legnagyobb kegyetlenség a világon, ekkora terhet rakni egy gyerekre. (Az Éhezők viadalával azért is nem tenném párhuzamba ezt a filmet, mert itt az emberek úgymond önként a gyerekek közül toboroztak, holott én úgy gondolom, fiatal felnőtt embereket is be lehetett volna vetni, nem értem miért a gyerekeket kellett... Az Éhezők Viadalán pedig a vezetők kényszerítették rá gonoszságból a gyerekeket a harcra, választásuk sem volt...) És még egy apró megjegyzés: Ender szinkronhangja szerintem nagyon nem illett a színészhez, és nálam már-már tényleg zavart, nehezen tudtam megszokni...
Szerencsére viszont sokkal több olyan dolog volt, ami tetszett. Pl. Ender sérülékeny, de magabiztos és bátor személyisége, és pl. az a gyakorlópálya is nagyon penge volt, én mondjuk simán el tudnék egy olyanban szórakozni. :D
Száz szónak is egy a vége: zseniális volt! Nagyon-nagyon tetszett, mindenképpen ajánlom!

port.hu adatlap: Kattints ide!
IMDB adatlap: Kattints ide!
Hollywood Hírügynökség kritika: Kattints ide!

Főbb szerepekben:
Asa Butterfield - Ender Wiggin
Harrison Ford - Graff ezredes
Abigail Breslin - Valentine

Megemlítendő még az Ender testvérét, Valentine-t játszó Abigail Breslin, aki nekem az "Ízlések és pofonok" c. filmből volt nagyon ismerős, szerintem nagyon ígéretes tehetség a kishölgy, később biztosan fogunk még róla hallani. Az egyik gyerek-parancsnokot pedig Moises Arias játszotta, akit a "Hannah Montana" Rico-jaként is ismerhetünk. A filmben nagyon jól alakította ezt a gonosz kis mitugrászt, én szeretem a színészi alakításait, remélem, több filmben is fogják még alkalmazni, és más típusú szerepekben is megmutathatja még magát. :)

Őszinte megrökönyödéssel láttam, hogy mind a port.hu-s, mind pedig az IMDB-s értékelése milyen alacsony a filmnek. Komolyan nem értem, miért... Mondjuk lehet, hogy ha én is előbb a könyvet olvasom, és csak aztán látom a filmet, nekem is akkora csalódás lett volna a film, hogy dühömben lepontozom, de így nekem ez majdnem tökéletes volt, úgyhogy:

Osztályzat: 9,5/10