Amerikai história x (1998)

Úgy látszik, a szomorú filmekből bőven kijut mostanság nekem.
Párom révén ismerkedtem meg a filmmel. Én elzárkózom mindenféle radikalista megmozdulástól, így ez a film sem tetszett túlzottan. :S Derekék apját egy néger drogdíler lövi le, miközben négerek lakta környéken végzi a munkáját  - tüzet olt -, ettől kezdve pedig Derek nagy mértékű faji gyűlölködés és ellenségeskedés mellett éli életét, miközben neves skinheaddé válik. Ám egy néger ellen elkövetett kegyetlen gyilkosság megtöri az életének folyását, bötörbe kényszerül, ahol a négerek vannak többségben. Itt találkozik Lamonttal - egy jószándékú, véletlen baleset miatt 6 évre bebörtönzött négerfickóval -, akinek a hatására kezd rájönni, hogy nem minden néger olyan, amilyen az, aki az apja haláláért is felelős. Egy négerrel való barátkozásnak is megvan a hátulütője: a börtönben lévő kevés számú fehér (akikkel eddig Derek haverkodott) most Derek ellen fordul, így már kétfelől kell támadásokra számítania. Azt viszont sehogy sem érti, hogy a négerek miért nem kegyetlenkednek vele, holott megtehetnék.
Én megértem Derek és családjának gyászát és bosszúszomját is, de azért ezt valahogy mégiscsak túlzásnak találom, amit Derek csinál a film elején.
(Filmmel kapcsolatos észrevételem, hogy jól gondold meg, hogy milyen tetoválást csináltatsz magadra, mert ki tudja, hogy hol fogsz még kikötni...)
A film címe onnan ered, hogy a film elején Danny fogalmazást ír "Az én Mein Kampfom" címmel (ezzel utalva Hitlerre). Az igazgató - aki mellesleg néger - sarokba szorítja Dannyt: vagy ír egy újabb fogalmazást "Amerikai história X" címmel, ami Derek életútját fogja bemutatni, vagy kicsapják. Danny pedig az újabb fogalmazás mellett dönt.
Egyébkén Danny hihetetlenül irritált. Egy könnyen vezethető, személyiség nélküli figura, aki hagyja, hogy irányítsák. Én úgy éreztem (és talán tényleg így is van), hogy ezeket a szélsőséges, rasszista nézeteket is csak azért vallja, hogy a bátyjának, Dereknek imponáljon, és hogy befogadja őt is az a kör, ahová Derek tartozott (egészen addig, amíg börtönbe nem kerül). Egyszóval: Derek is felelős jócskán azért, ami Dannyvel történik. Másmilyen példát kellett volna neki mutatnia.
Az egyedüli szimpatikus szereplő a filmben az nem más, mint Lamont. Jókat mosolyogtam azon, amiket mondott, és ő az egyedüli tiszta, normális szereplő a filmben.

Főszerepben:

Edward Norton - Derek
Edward Furlong - Danny

Osztályzat: 7/10