Fekete hattyú (2010)

Ninában minden megvan ahhoz, hogy egy igazán sikeres balettművész lehessen - valami azonban mindig hiányzik...
A lány édesanyja árnyékában él, és igyekszik kitörni - a nő mindenáron Ninán keresztül akarja megvalósítani a saját álmait, hogy a lány mindent elérjen, ami neki a terhessége miatt akkoriban nem sikerült (legalábbis ezzel indokolja...).
Nina legnagyobb álma egy igazán átütő szerep. Most alkalma nyílik rá, hogy megmutassa, mit is tud: ő is pályázik a Hattyúk tava előadásának címszerepére. A társulat rendezője tökéletesnek találja a lányt a tiszta, törékeny és érzékeny fehér hattyú megformálására, ám - mint ahogy sokszor - ezúttal is hiányzik a teljes sikerhez valami plusz: a rendező, Leroy nem gondolja, hogy Nina ideális lenne erre a szerepre. A hattyúhercegnőnek meg kell tudnia formálni a fehér hattyú mellett annak gonosz, csábító és romlott ikertestvérét, a fekete hattyút is. Nina mindent belead, erőn felül küzd a szerepért - és Lily ellen, akit Leroy ideálisabbnak tart a fekete hattyú megformálására. Minél inkább törekszik rá, hogy sikerüljön tökéletesnek lennie a fekete hattyú szerepében is, annál inkább kezdi ez a végeláthatatlan küzdelem felőrölni...

Egy tiszta, ártatlan lány megrontása. Ez volt az első gondolatom a filmről. Hisz - akár bevallják, akár nem -, mindenki erre törekszik a filmben. Itt van Nina anyja, aki már-már görcsösen óvja a lányt, mindentől (pl. hátkarmolás). Ennek ugyebár - mint ahogy már fent is említettem - egyik oka, hogy aggódik, nehogy Nina valami miatt ne tudja tovább folytatni balettkarrierjét. Néhány elejtett megjegyzésből azt is leszűrhetjük, hogy Ninát tartja karrierjének elrontójának, miatta kellett otthagynia a balettet, hisz terhes lett. Ez azonban csak félig igaz: neki sosem sikerült még annyira ismertté sem válni, mint Ninának, így nem is nagy karrierje lehetett...
Aztán a rendező, Leroy is ellátja csupa őrült tanáccsal, molesztálja a lányt - elkövet mindent, csak hogy Nina lazább legyen, hogy képes legyen hitelesen alakítani a fekete hattyút.
Központi szereplő még Lily is, az egyik táncoslány a társulatból. Ő drogokkal próbálja Ninát "segíteni".
Akárhogyan is, ez egy gonosz, hatalommániás bagázs... Talán ez lehet egy társadalomkritika is, mert a film - szerintem - részben azt is üzeni, hogy minden, ami jó és tiszta ezen a világon, a gonosz ármánykodás révén úgyis bemocskolódik...
Örülök, hogy tegnap rávettem magam, és megnéztem végre. Annyi jót hallottam már róla, nah meg ugyebár ez az öt Oscar-jelölés is elég figyelemre méltó. De én teljesen értem.
Rajongok az ilyen filmekért, amiben van valami rejtett tartalom, valami olyan, amit nem lát meg olyan, aki csak nézi a filmet, de nem lát a dolgok mögé, nem próbálja érteni is.
Őszintén, én utálom a balettet. Simán el tudnék rajta aludni, talán azért is, mert a táncosok világa sosem vonzott. Szkeptikus voltam a filmmel szemben (már csak emiatt a nagy hűhó miatt is, amit körülötte csaptak), és arra gondoltam volna legutoljára, hogy még tetszeni is fog. De nagyon tetszett. Nem egy könnyű film, meg bírja kicsit viselni az embert (a tegnap délutáni rosszkedvemen - mondjuk úgy, hogy - nem segített...), de aki szereti az ilyen típusú filmeket, biztosan fogja ezt. Kicsit hasonló a Kontrollhoz (nekem az is tetszett, bár kétségkívül néhány apró részlettől eltekintve, teljesen különbözik ettől).
Winona Rydernek örültem, őt még anno A kismenőben szerettem meg (és most tekintsünk el a zűrös ügyeitől, amit azóta hallani lehetett róla...). Viszont itt sem alakít valami pozitív karaktert. Beth-t játssza, az öregedő táncosnőt, aki épp akkor kerül ki a társaság krémjéből, mikor Nina bekerül. A lányt okolja azért, amiért neki már nem adnak szerepet (persze ez úgy van beállítva, hogy Beth önként vonult vissza).
Natalie Portman alakításához pedig hozzá sem tudok szólni. Hát, valahol itt kezdődik a színészi teljesítmény... Engem nem zavartak az erotikus jelenetek sem, mert ezek nem alpári, közönséges megvalósításúak voltak, és teljesen beleillett a cselekménybe is. Nehéz szerep Nina megformálása, a színésznőnek nem mellesleg rá is kellett edzenie a balett-részek miatt, szóval bőven áldoztak rá erőt és energiát.
Bravúros. Le a kalappal.

Főbb szereplők:
Natalie Portman - Nina
Mila Kunis - Lily
Winona Ryder - Beth

Osztályzat: 9,5/10